Uutiset

10.1.2019

Arvio: Sex and the Sea

Näyttely Merikeskus Vellamossa 20.1.2019 asti.


49380191_1972414816395441_8476114806150004736_n


Sex and the Sea -näyttelyn konsepti on lähtöisin hollantilaisen installaatio- ja multimediataiteilija Saskia Boeddeken ja taide-elokuviensa pursuavasta estetiikasta tunnetun brittiläisen elokuvaohjaaja Peter Greenawayn studiosta. Sex and the Sea pyrkii kertomaan merimiesten kokemasta yksinäisyydestä, fyysisen läheisyyden kaipuusta ja koti-ikävästä. Näyttely on rakennettu taiteilijakaksikon toteuttamien multimedia- ja filmiesitysten ympärille. Esineinstallaatiot sekä lasivitriineissä ja kaapeissa esillä olevat esineet taustoittavat aihetta ja toimivat lavasteina näyttelytilan kummassakin päässä valkokankaille heijastetuille filmeille. Tila on pimeä, ja siellä vallitsee merellinen äänimaisema.


Useasta eri lähteestä näytteille koottu esineistö valottaa pitkillä purjehduksilla vietettyä vapaa-aikaa, jolloin fantasioitiin seksistä ja naisista (tai miehistä). Tähän tarpeeseen seiloreilla oli monin eri tavoin toteutettua pin-up-kuvastoa tai kohdettaan erotisoivia ja eksotisoivia alastonkuvia. Esineet kertovat myös myyttisistä merenneidoista ja merimiesten keskuudessa vallinneista erilaisista uskomuksista. Tyynenmeren satamissa merimiehille myytiin matkamuistoina ”oikeita” merenneitoja. Nämä häjynnäköiset otukset valmistettiin käsityönä muun muassa lintujen luista ja kalojen pyrstöistä ja hampaista.


49204387_1956807024366941_4195577556587511808_n

Naisen lantion seutua ja takamusta muodoiltaan muistuttavat coco de mer -puun suurikokoiset pähkinät toimivat myös eksoottisina muistoina. Koska pähkinöitä löydettiin rannoilta ja kellumasta vedestä, luultiin niiden kasvavan meren pohjassa, josta ne pulpahtelivat sitten kypsyttyään pintaan. Pähkinää hedelmänään kasvattava puu kuitenkin löydettiin Seychelleiltä jo 1700-luvun alkupuolella. Basiliski oli puolestaan inhottava olento, joka symboloi himoja ja haluja, ja sen syljen uskottiin aiheuttavan kuppaa. Vanhimmat tarut tästä syntiin yllyttävästä tarueläimestä ovat peräisin 1500-luvun lopulta. Todellisuudessa basiliskit valmistettiin rauskuista Antwerpenissa.


49551510_227621341464171_1081203586647457792_n

Satamien ilotyttökorttelit ja maksullisen seksin arkitodellisuus olivat laivamatkojen haaveilun kääntöpuoli. Aikana ennen antibiootteja sukupuoliteitse välittyvät sairaudet ja syöpäläiset olivat usein maissa harrastetun seksin epätoivottuja seurauksia. Näyttelyesineiden kuriositeetteihin kuuluvatkin kipsivalokset pitkälle edenneen kupan runnomista kasvoista. Esillä on myös espanjankärpäsiä (Lytta vesicatoria -kuoriainen), jonka erittämää myrkkyä, kantardiinia, käytettiin eräänlaisena aikansa viagrana purjehtijoiden keskuudessa. Myrkky aiheutti sukupuolielinten turvotusta, joten seksinnälkäiset merikarhut söivät kuoriaisia afrodisiakkina ennen maihin tuloa. Kuoriaisen lemmennostattava vaikutus oli kuitenkin väärinkäsitys, koska aineen vaikutus todellisuudessa perustui sen aiheuttamaan tulehdustilaan sukupuolielinten kudoksissa. Ehkäisyyn miehet käyttivät sian suolesta valmistettuja kondomeja. Naiset puolestaan turvautuivat epätoivottujen raskauksien torjuntaan viinaan kastetuilla pesusienillä. Tapaturmien varalta erilaiset lääkintä- ja sidontavälineet sekä laiva-apteekit kuuluivat laivojen välttämättömiin varusteisiin. Esimerkki hyvin varustellusta 1900-luvun laiva-apteekista on peräisin jäänmurtaja Tarmolta.


49138007_387194401853743_1867003544628887552_n

Hämyisen näyttelytilan toiseen päähän on koottu suuri matka-arkuista ja -laukuista koottu installaatio. Jotkut laukut ja arkut on avattu kokonaan vaihtelevan sisällön paljastamiseksi, kun toisiin joutuu kurkistamaan sisään raolleen jätetyn kannen alta. Osa installaation esineistöstä liittyy mihin hyvänsä matkailuun, vaikka pieniä matkamuistoesineitä, tuliaislahjoja, postikortteja, kirjoitusvälineitä sekä mustepulloja on varmasti löytynyt myös merimiesten hyteistä. Naisten vintage-vaatekertaan kuuluvia korsetteja, pitkiä satiinihanskoja ja alusvaatteita oli aseteltu yhteen laukkuun. Joidenkin laukkujen sisältö ei näyttänyt suoranaisesti liittyvän näyttelyn seksiä ja fyysistä halua käsittelevään teemaan, vaan ne toimivat enemmän rekvisiittana merimiesten laivaelämään muutoin. Pienen shokkivaikutuksen tarjosi erääseen laukkuun kätketty oikea pieni terrieri, täytetty tosin, joka näytti nukkuvan tyytyväisenä rauhallista unta. 


Seinänvierustoille oli kerätty päällekkäin aseteltuihin lasilaatikoihin laivojen pienoismalleja ja laivojen nimikylttejä. Laivat on kautta historian mielletty feminiineiksi, joten niiden runsaasti koristellut keula- ja kölihahmot olivat tavallisesti uhkearintaisia naishahmoja. Samettiverhoin koristeltuihin kaappeihin oli aseteltu erikokoisia ja -värisiä posliinista valmistettuja koirapareja. Nämä Staffordshire-koirat olivat nimensä mukaisesti peräisin Englannista, jonka satamista varsinkin skandinaaviset merimiehet hankkivat niitä kotiin vietäviksi. Ikkunakoristeina käytetyt eriväriset koirat olivat aina esillä pareittain uskollisuutta symboloiden. Tosin näyttelyn tietojen mukaan koiria käytettiin myös täysin päinvastaisessa tarkoituksessa. Prostituoitujen ja purjehduksilla olevien miesten vaimojen on väitetty käyttäneen koristekoiria myös viestittelyyn asiakkailleen ja rakastajilleen. Kun nainen oli vapaana tai yksin kotona, koirat käännettiin ikkunassa katsomaan ulospäin ja sisäänpäin taas silloin, kun asiakas tai aviomies oli paikalla. Nykyään alkuperäiset Staffordshire-koirat ovat keräilyartikkeleita, ja aidosta parista voi joutua maksamaan huomattavia summia.


49143040_219521432268069_8649772514454536192_n

Sex and the Sea yhdistelee eri medioita ja pyrkii puhuttelemaan katsojan aisteja ja ajattelua usein eri tavoin, mutta esillepano sekä esitystapa, joka on perinteisen audiovisuaalinen, luovat väkisinkin etäisyyttä kohteen ja vierailijan välille. Lisätietoja tarjoavia kylttejä oli jokseenkin satunnaisesti ja niiden sisältämä tieto varsin rajallista, esimerkiksi ajoitukset ja lähdetiedot puuttuivat kokoaan. Lisäksi jonkinlainen kronologinen tai tarkempi temaattinen rajaus olisi palvellut näyttelyn aihetta paremmin. Sex and the Sea vaikuttaakin olevan enemmän kahden taiteilijan näkemys aiheesta kuin perinteinen museonäyttely – eikä tämä sinällään ole moite. Sex and the Sea sopii museoon, se on virkistävä ja poikkeuksellinen kokemus Vellamon muiden näyttelyiden rinnalla, mikä olisi kannattanut tuoda esiin näyttelyn materiaalissa. Jostain syystä näyttelyn varsinainen ydin, filmeissä esiintyvien merimiesten haastattelut ja inspiraationa toiminut Jan Slauerhoffin runo, on jätetty suomentamatta.


Vellamossa Sex and the Sea sulkeutuu 20.1.2019 ja avautuu sen jälkeen Tallinnan Lennusadam-museossa 8.3.2019. Näyttelyn ikäraja on 15 vuotta.

 


Paula Rajala

Kirjoittaja on verkkopalvelun toimituksen jäsen ja maisteriopintojen loppusuoralla oleva kulttuurihistorian, latinan kielen ja Rooman kirjallisuuden opiskelija Helsingin yliopistossa.


Palaa otsikoihin



 
normal-size-image-placeholder

Uutiset

ISSN 2342-0146


Haluatko uutisesi palstalle?

Ota yhteyttä verkkopalvelun toimitukseen:
esinetutkimus@gmail.com

Uutispalstalla julkaistavia juttutyyppejä:


  • Arvio (kirja-, näyttely- tai muu arvio)
  • Kolumni (kantaaottava, poleeminen kirjoitus)
  • Muistokirjoitus
  • Museoiden kuukauden esineet -uutinen
  • Näkökulma-haastattelu (henkilöhaastattelu esinetutkimusta painottaen)
  • Puheenvuoro (kannanotto alan ammattilaiselta)
  • Uutinen (ajankohtaisesta näyttelystä, kurssista, palkinnosta, tapahtumasta, konferenssista, seminaarista, verkkosivustosta, henkilövaihdoksesta, julkaisusta, projektista, esinelöydöstä jne.)
  • Väitöslektio


 
Tulosta sivu

Olet tässä:

Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä